#digipra
online právní poradna
poradnu provozuje
Advokátní kancelář JUDr. Eva Djačuková
od99,-

Proč si vybrat právě nás

  • doplňující dotaz zdarma
  • pro firmy i jednotlivce
  • odpověď garantovaná advokátem
  • individuální nacenění dotazu od 99,-
  • zveřejnění dotazu pouze se souhlasem
§
  • právní rada do 48 hodin
  • přes 10 let zkušeností v advokacii
  • garance vrácení peněz při nespokojenosti
  • naší recenzí jsou odpovědi na dotazy níže
  • více si přečtěte v sekci o nás nebo faq

Detail dotazu Do poradny

Způsoby odečtu elektroměru

#1 - Dotaz Ostatní

Koupila jsem byt, který byl mou osobou převzat.Vše bylo řádně nahlášeno včetně plné moci, fotodokumentace a všeho potřebného pro přepis elektřiny u dodavatele energií. Od 1.1.2022 mi byl zaslán předpis záloh. Vše jsem řádně hradila. V bytě probíhala rozsáhlá rekonstrukce a tak v bytě jsem nebydlela. Dne XXX mi byl udělán odečet. Neboť odečtená hodnota nedávala smysl, volala jsem dodavateli energií, a podala reklamaci a dodnes nebyla reklamace vyřízena. Dne XXX mi bylo napsáno, že byt jsem převzala v prosinci 2022 a nesplnila jsem svou povinnost a nedoložila přepis a fotodokumentaci. Přitom já vše řádně dodala, když jsem byt o rok dříve přejímala. Vyšlo najevo, že měnili elektroměr bez mého vědomí, o demontáži elektroměru mě dodavatel energií celý rok neinformoval a učinil odečet odhadem. Trvala jsem na vrácení částky, jakožto vyúčtování za rok 2022 kde je smyšlená hodnota spotřeby elektřiny. Dodavatel energií odmítá vrátit platbu ve výši XXX Kč a také odmítá uhradit vzniklé náklady, které mi vznikly z důvodu nařízení jejich pracovníka jet zkontrolovat byt.

Odpověď odečet,energie,erú

Dle vyhlášky č.359/2020 Sb., o měření elektřiny, nemusí být odběratel při výměně elektroměru přítomen, dodavatel je povinen zákazníka o výměně pouze informovat, např. v rozvaděči nebo ve schránce zanechá informaci o výměně měřidla, ve kterém je uveden konečný stav demontovaného elektroměru, výrobní číslo nového a jeho počáteční stav. Pokud dodavatel energií s Vámi nekomunikuje ani řádně Vaši reklamaci nevyřídil, doporučuji se v první řadě obrátit na Energetický regulační úřad, který má ve své gesci řešení mimosoudních sporů mezi spotřebiteli a dodavateli energií (viz dále na https://eru.gov.cz/spor-s-dodavatelem), a to na Oddělení ochrany spotřebitele ERÚ a který může postup dodavatele energií prošetřit. (Jenom upozorňuji, že ERÚ neprovádí kontrolu správnosti vyúčtování, pouze správnost postupu dodavatele při vyúčtování nebo při vyřizování reklamace.) Uvedená vyhláška dále uvádí, že odečet odhadem je jedním ze tří možných způsobů dělání odečtů (další jsou samoodečet a fyzický odečet na odběrném místě), který je dodavatel oprávněn nepřetržitě využívat maximálně po dobu 2 po sobě jdoucích let. Samoodečty lze využívat maximálně po dobu 3 po sobě jdoucích let. Náhradní údaje odhadem a samoodečty lze kombinovat a používat maximálně po dobu 3 po sobě jdoucích let. Následně musí být proveden fyzický odečet na odběrném místě, čímž v případě odchylky mezi odhadovaným a skutečným stavem dojde de facto k narovnání stavu spotřebované energie a nemělo by tak ve výsledku dojít k poškození zákazníka v tom smyslu, že by zaplatil víc než za 3 roky spotřeboval. Nesprávný odhad může mít samozřejmě negativní dopad na stanovení výše záloh na další rok. Jak bylo uvedeno výše, dodavatel energií je oprávněn provést odečet odhadem zákonem stanoveným způsobem, což znamená, že musí vycházet z předpokládané spotřeby daného odběrného místa. Z předloženého přehledu stavů, který jste doložila však vyplývá, že v rámci ročního vyúčtování, byl proveden fyzický odečet na Vašem odběrném místě, měl by tedy reflektovat skutečný stav měřidla k danému datu. Pokud tomu tak není a zaměstnanec dodavatele energií udělal chybu, je nezbytné mít fotodokumentaci stavu elektroměru jako důkaz k datu daného vyúčtování, kterou spolu s reklamací zašlete dodavateli. Nicméně nutno zmínit, že i v případě, že odhad byl výrazněji navýšený než byl skutečný stav měřidel, nemáte nárok na vrácení celé zaplacené ceny za elektřinu jak požadujete, ale pouze rozdílu mezi cenou za skutečně spotřebovanou energií a cenu za energií určenou odhadem. Pokud máte pochybnosti o funkčnosti Vašeho elektroměru, ze zákona máte také možnost požádat dodavatele energií o přezkoušení elektroměru v autorizovaném metrologickém středisku, avšak pokud se závada neprokáže, vznikne Vám povinnost hradit náklady spojené s tímto přezkoušením. Co se týče Vašeho dalšího nároku, tedy nároku na náhradu škody spočívající v nákladech na cestu do odběrného místa, pak i zde platí, že pokud dodavatel energií svoji vinu na způsobené škodě neuznává a odmítá ji zaplatit, nezbývá, než-li domáhat se její zaplacení soudní cestou.

Pro zobrazení dalších dotazů použijte vyhledávání výše...