#digipra
online právní poradna
poradnu provozuje
Advokátní kancelář JUDr. Eva Djačuková
od99,-

Proč si vybrat právě nás

  • doplňující dotaz zdarma
  • pro firmy i jednotlivce
  • odpověď garantovaná advokátem
  • individuální nacenění dotazu od 99,-
  • zveřejnění dotazu pouze se souhlasem
§
  • právní rada do 48 hodin
  • přes 10 let zkušeností v advokacii
  • garance vrácení peněz při nespokojenosti
  • naší recenzí jsou odpovědi na dotazy níže
  • více si přečtěte v sekci o nás nebo faq

Detail dotazu Do poradny

Náhrada škody na vozidle a na zdraví při dopravní nehodě

#1 - Dotaz Pojistné plnění

V dubnu 2022 do mne najel řidič osobního automobilu. Z místa nehody viník nehody ujel. Na místo nehody byla přivolána dopravní policie. Policie automobil nafotila. Neboť mi byla poraněna páteř, žebra, tak jsem vyhledala pomoc lékaře a ačkoliv léčba probíhala půl roku a dodnes mám bolesti,pojišťovna mi na úrazovém zaplatila jen dle tabulky cca pár tisíc. Zbytek zdravotní indispozice, která byla vážná min. do poloviny června 2022 odmítla uhradit. Mám u havarijního pojištění sjednáno i úrazové pojištění. Co se týče škody na autě, tak s tím jsem se dostavila osobně do pojišťovny, která odmítla automobil nafotit s tím, že si vyžádá fotografie od Policie stejně jako protokol. Dodnes mi nebylo zasláno pojistné plnění za škodu na autě formou rozpočtu. Vše jsem u pojišťovny elektronicky urgovala, ale dodnes mi rozpočet ani kalkulaci včetně doplatku za úraz pojišťovna nezaslala.Chci od pojišťovny odejít, ale nemohu, neboť stále škodní události pojišťovna nedořešila. Prosím o radu. Ve smlouvě mám napsáno, že pojišťovna určuje servis pro opravu a na to byla poskytnuta sleva. Bohužel žádný servis mi pojišťovna nezajistila a odmítla celou škodní událost řešit. Již to bude dva roky.

Odpověď vozidlo,škoda,náhrada

Z Vašeho vyjádření vyplývá, že jste si náhradu škody na vozidle vzniklou při dopravní nehodě uplatňovala ze svého havarijního pojištění, které se řídí pojistnou smlouvou a všeobecnými pojistnými podmínkami. V uvedených dokumentech máte uvedeno, jakým způsobem pojišťovna pojistnou událost řeší. Pokud ve Vašem případě byla na vozidle způsobena pouze parciální škoda, máte na výběr dvě možnosti jak náhradu škody uplatnit. První možností je nechat si vozidlo opravit v servisu a fakturu za opravu uplatnit na pojišťovně (resp. servis provádějící opravu, fakturu za opravu zašle pojišťovně k úhradě a Vy doplácíte pojišťovnou neuhrazenou část faktury). Pokud máte sjednanou slevu na pojistném za využití smluvního servisu pojišťovny, stačí zavolat na jejich linku, se žádostí o sdělení informace, kde ve Vašem okolí je nejbližší smluvní servis nebo se podívat na jejich webové stránky, kde jsou smluvní servisy uvedené. Další možností je náhrada škody rozpočtem, tj. předpokládanými náklady na opravu, kterou Vám pojišťovna vyčíslí na základě jejich kalkulace. Zde se pro výplatu pojistného plnění nevyžaduje, abyste vozidlo reálně nechala opravit a je pouze na Vás jak s penězi naložíte, zda vozidlo opravíte či nikoliv. Rovněž pojišťovna neřeší, zda jste vozidlo opravila v jejich smluvním servise nebo jinde. Pojišťovna je však povinna ukončit šetření škodné události nejpozději do 3 měsíců ode dne oznámení události a je skončeno sdělením jeho výsledků osobě, která uplatnila právo na pojistné plnění; na žádost této osoby jí pojistitel v písemné formě zdůvodní výši pojistného plnění, popřípadě důvod jeho zamítnutí (viz ust. §2796 a §2797 Obč.z.). Pokud pojišťovna z nějakého důvodu nemůže šetření pojistné události ukončit v stanovené lhůtě, je povinna Vám sdělit důvody, pro které šetření nelze ukončit. V případě, že jste od pojišťovny neobdržela oznámení o ukončení šetření (neboli tzv. krycí dopis) ani Vám nevyplatila pojistné plnění, nezbývá, než podat stížnost na jejich oddělení stížností, eventuálně ombudsmanovi pojišťovny. Pokud to nepomůže, pak už Vám nezbývá než si nechat vyčíslit výši škody na vozidle v servise nebo vozidlo nechat opravit na své náklady a takto vyčíslenou škodu vymáhat soudní cestou. Co se týče úrazového pojištění, to se opět řídí pojistnou smlouvu a všeobecnými pojistnými podmínkami. Pakliže nesouhlasíte s výši stanovené škody na zdraví, pak doporučuji opět podat stížnost na pojišťovnu se žádostí o přehodnocení výše plnění a pokud pojišťovna bude i nadále trvat na svém stanovisku, pak se domáhat zaplacení vyšší náhrady škody na zdraví soudní cestou. Závěrem uvádím, že skutečnost, že pojistná událost nebyla ze strany pojišťovny řádně ukončena, není důvodem pro setrvání ve smluvním vztahu a pojistku můžete vypovědět dle podmínek uvedených ve smlouvě (v zásadě je to 6 týdnů před výročím uzavření smlouvy). Povinnost pojišťovny uhradit náhradu škody na vozidle či zdraví zůstane i po ukončení smlouvy zachována.

Další dotazy ze stejné kategorie

Pro zobrazení dalších dotazů použijte vyhledávání výše...